Joten pitihän tämä napata Satu U:lta mukaan.

Kirjoita alla olevat lauseet niin kuin sanot ne! 


1. Siskoni punainen mekko mahtuu myös minulle.

Mun siskon punanen mekko mahtuu mullekki.

 

2. Tarvitsetko apua kirjoitustehtävässä, jonka maantiedonopettaja antoi?

Tarviikko nää apua kirjotustehtävässä, jonka mantunope sulle anto?


3. Hyvä on, tehdään niin kuin sinä ehdotit.

Okei, tehhään niiku nää sanoit.


4. Isäni äiti kertoi hakevansa meidät noin kello 17.45.

Mummu sano, että hakkee meijät joskus varttia vaille kuus.


5. Matkustinkin Helsinkiin linja-autolla, koska myöhästyin junasta.

Meninki Hesaan bussilla, ku myöhästyin junasta.


6. Oletko nähnyt missään isoveljeni matkapuhelinta?

Ookko nää nähny missään mun isoveljen kännykkää?

 

7. Ostitko sen hameen, jonka näimme viime viikolla Hennes&Mauritzissa?

Ostikko nää sen hammeen, joka nähtiin viime viikolla hooetämmällä?




Että tämmöstä murteiden sekamelskaa minä puhun! Tässähän on jäänteitä Tampereen seudulta, josta olen kotoisin, mutta aika lailla on tullut tämä Oulun murre sitten puheeseen mukaan näiden täällä asuttujen vuosien aikana mukaan. Joita on nyt jo kertynyt semmoset kahdeksan vuotta... että kyllähän siinä ajassa tarttuu puhetyyli! :)